Half-Life, Valve Software tarafından geliştirilen 1998 yılının en iyi oyunu seçilmiş FPS bilim kurgu oyunu. Sierra Studios tarafından 19 Kasım 1998'te dağıtılmaya başlanmıştır. Oyun daha sonra PlayStation 2 için uyarlanarak 14 Kasım 2001'de piyasaya sürülmüştür. Eski Microsoft çalışanları tarafından kurulan Valve,
ilk başlarda bir dağıtımcı bulmakta zorlanmıştır. Sierra On-Line üç
boyutlu aksiyon oyunu yapmaktaki ilgisini açıkladıktan sonra Valve ile
anlaşmıştır. Oyunun kamuoyuna en geniş duyuruluşu 1997'deki E3 olarak da bilinen Electronic Entertainment Expo yani Elektronik Eğlence Fuarı'nda olmuştur. Oyun, Microsoft Windows için tasarlanmıştır ve Valve tarafından Quake motorunun geliştirilmiş bir versiyonu olan GoldSrc adlı grafik motorunu kullanmaktadır.
Half-Life oyununda oyuncu, Dr. Gordon Freeman adlı yeni mezun bir kuramsal fizikçiyi canlandırmaktadır. Oyun, yanlış giden bir ışınlanma deneyinin ardından Dr. Freeman'ın içinde bulunduğu yeraltı gizli araştırma tesisinden kaçışını konu alır.
Genel bakış
Half-Life bir FPS
oyunudur, yani oyun ana karakterin görüş açısından oynanır. Oyunun
ilerleyebilmesi için oyuncunun gerekli bulmacaları çözmesi ve aksiyon
bölümlerinden canlı çıkabilmesi gerekmektedir. Half-Life, yazılı ardışıklığı
kullanır. Yazılı ardışıklık terimi, video oyunlarında oyuncunun bir
hareketi veya bir yere varması ile harekete geçen önceden belirlenmiş
olaylar dizisine verilen addır. Örneğin oyuncunun kilitli bir kapıyla
karşılaştığında bir uzaylının o kapıyı kırması gibi küçük bir olaydan
öyküyle ilgili önemli bir noktaya varılır. Oyun, rastlantılar sonucu uç
uca eklenmiş olaylar bütünü gibi görünmektedir. Aslında hepsi önceden
planlanmış ve zamanı ayarlanmış olaylardır. Birçok FPS oyununda kesit sahneler kullanılır. Bu kesit sahnelerde oyunun ve öykünün ilerleyişiyle veya arka planla ilgili bazı bilgiler oyuncuya aktarılır; ama Half-Life bu yöntemi kullanmaz. Bu durum da oyuna çok büyük bir gerçekçilik katmıştır. Oyuncu gerçekten o bilim adamı Dr. Gordon Freeman'ın
yerindedir, sadece onun gözünden görür ve hiçbir şeyden haberi yoktur;
öyküyü kavramada ve bulmacaları çözmede tek başınadır. Bütün oyun sadece
yazılı ardışıklıkla ilerler, oyuncu da Dr. Freeman'ı hiç dışarıdan
göremez, tüm oyun Dr. Freeman'ın gözünden aktarılır. Half-Life'ta
seviyeler veya bölüm bitimleri/başlangıçları yoktur, oyun bölümlere
ayrılmıştır ve bölüm geçildiği zaman ekranda yeni bölümün adı görünür ve
kaybolur, ilerleyen öyküye hiçbir müdahale olmaz. İlerleyiş, yüklemeler
dışında sadece birkaç yerde kesilir. Bunlardan birisi, ABD askerlerinin
Dr. Gordon Freeman'ı tuzağa düşürdükten sonra bayıltıp esir aldığı bölümdür. Bir diğeri ise oyunun sonunda final sahnesinin öncesinde gerçekleşir.
Ad
Half-Life ve devam oyunlarının adları bilimsel terimlerden gelmektedir. Ana oyunun adı olan "half-life" yani Türkçesiyle "yarı-ömür", bir radyoaktif maddenin bozunarak miktarının yarıya inmesi için gereken zaman anlamına gelir. Oyundaki Lambda Kompleksi'nin ve oyunun da sembolü olan lambda(λ), aslında Yunan alfabesinin 11. harfidir. Lambda sembolü aynı zamanda, kimyada radyoaktif bozunma değişmeyenini simgeler. Oyunun genişletilmiş devam paketi olan Half-Life: Opposing Force yani Türkçesiyle "karşı güç", büyük ihtimalle Newton'ın hareket yasalarının üçüncü yasasına göndermedir. Diğer bir ek paket olan Half-Life: Blue Shift'in adı Doppler etkisine
bir göndermedir. Türkçesiyle "maviye kayma" terimi, Doppler etkisine
göre bir objenin gözlemciye doğru ilerlemesi sonucu objeye iletilmiş bir
dalga boyunun kısalması veya frekansının artması ile mavi renkte
görülmesine denir. Half-Life: Decay oyununda ise Türkçesi "bozunma" olan decay terimi gene kimyadaki radyoaktif bozunmaya bir göndermedir.
Yorumlar
Piyasaya çıkarıldığı dönemde olumlu eleştiriler alan oyun, 1998-1999 arasında 50'nin üzerinde "Yılın Oyunu" ödülünü almıştır.
Şu ana kadar 14.3 (Aralık.2009) milyon kopya satan Half-Life tüm zamanların en çok satan (PC oyunu olarak) 1. FPS oyunudur. Ayrıca Blue Shift ve Opposing Force ile devam oyunu olan Half-Life 2, Episode one ve Two ile birlikte toplam 30 milyonun üzerinde satmıştır ve satmaya devam etmektedir.
Yapım aşaması sırasında kurgu Doom ve Quake gibi oyunların yanı sıra Stephen King'in Sis isimli romanı ve çeşitli kaynaklardan esinlenerek hazırlanmasına karşın daha sonra işe alınan Marc Laidlaw tarafından geliştirilerek, yazılmıştır
oyun indir
YanıtlaSilpes yamaları
blogger temaları